ایران: "بازدید از تاسیسات هسته ای در دستور کار نمایندگان آژانس نبود"
نوشته شده توسط : swot

آژانس اتمی سازمان ملل سفر اخیر هیاتش به ایران را بی نتیجه خواند اما ایران می گوید از ابتدا بنا بر بازرسی از تاسیسات هسته ای این کشور نبوده است.

با به پایان رسیدن ماموریت دو روزه هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده این سفر با هدف بازدید از تاسیسات هسته ای انجام نشده بود، بلکه هدف این هیات، مذاکره با طرف ایرانی به منظور تسهیل همکاری های دو جانبه در آینده بوده است. در همین حال، دولتمردان اسرائیلی از اظهار نظر مقامات ارشد نظامی آمریکا در رد حمله یکجانبه اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران ابراز ناخرسندی کرده اند.

هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه برای یک بازدید دو روزه وارد ایران شد، دومین هیاتی است که ظرف ماه اخیر به ایران می رود.

ورود این هیات با برگزاری مانوری نظامی در ایران همزمان شده – مانوری که به گفته منابع ایرانی، با هدف آماده سازی نقاط حساس کشور در مقابل یک حمله خارجی برگزار شده است.

مقامات ایران ابتدا گفته بودند بازدید از هیچ یک از تاسیسات هسته ای ایران در دستور کار این هیات قرار ندارد، روز دوشنبه رادیو دولتی ایران اعلام کرد که هیات اعزامی این آژانس سازمان ملل متحد خواستار بازدید از مجتمع نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران شده است.

عصر روز سه شنبه، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که "دور دوم مذاکرات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران به پایان رسید و این مذاکرات در آینده ادامه خواهد یافت."

همزمان با اعلام این خبر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت دولت آمریکا اعتقاد دارد هنوز برای به ثمر نشستن تلاشهای دیپلماتیک به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی، زمان لازم وجود دارد.

آقای کارنی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل در روزهای نخست این هفته گفت: "اسرائیل و ایالات متحده یک هدف واحد دارند، که عبارت است از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ."

بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک در گفتگو با مشاور امنیت ملی باراک اوباما از انتقاد مقامات آمریکایی از حمله احتمالی اسراییل به ایران گله کرده اند.

اما ظاهرا ً مقامهای اسرائیلی از تاکید مکرر مقامهای آمریکایی بر لزوم اجتناب از جنگ و وقت دادن بیشتر به مذاکرات چندان دل خوشی ندارند. به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در گفتگوهای خود با آقای دانیلون نسبت به اظهارات اخیر مقامهای ارشد آمریکایی در نقد حمله احتمالی اسرائیل به ایران، ابراز ناخرسندی کرده اند.

هاآرتز به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی می نویسد، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل مشخصا ً به اظهارات ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اشاره کرده اند که طی روزهای اخیر در مصاحبه ای گفته بود او تصور نمی کند حمله به ایران توسط اسرائیل در حال حاضر کار عاقلانه ای باشد. ژنرال دمپسی چنین حمله ای را "موجب بی ثباتی" و "نا بخردانه" توصیف کرده بود.

هاآرتز به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی می نویسد: "ما به دانیلون به صراحت گفتیم که این نوع اظهار نظر ها و نشستهای رسانه ای تنها در خدمت ایرانی هاست. ایرانی ها می بینند جنجالی بین آمریکا و اسرائیل در گرفته و آمریکایی ها مخالف اقدام نظامی هستند. این فشار را بر آنها کم می کند."

سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه بار دیگر تاکید کرد از منظر دولت آمریکا، هنوز زمان و فضای لازم برای به ثمر نشستن دیپلماسی و آشکار شدن نتایج تحریم ها برای ایجاد تغییر در رفتار ایران وجود دارد.





:: برچسب‌ها: عکاسی , زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 416
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: